Een vermoeden van dyslexie
Demi is een actief kind. Ze is creatief en sociaal en ze is veel bezig met alle dieren die het gezin heeft. Daarnaast doet ze aan wedstrijdzwemmen, handballen en dansen. Ondanks dit drukke leven maakt ze voldoende tijd vrij voor haar schoolwerk. Toch geeft dat harde werk niet het resultaat dat ze zou willen.
Karina vertelt: “Mijn oudste twee kinderen hebben allebei ernstige dyslexie. Toen Demi naar school ging, bleek al snel dat ook zij moeite had met taal. Tegen de tijd dat ze naar groep 5 ging, was dit zo duidelijk dat we contact opgenomen hebben met Monique Krings van Adelante. Monique kenden we al dankzij de hulp die ze de andere kinderen heeft gegeven.”
Bij Adelante Audiologie & Communicatie kreeg Karina een intakegesprek met een psycholoog en een orthopedagoog. Daarnaast werden de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, de intelligentie en het gehoor van Demi onderzocht. Het resultaat was dat er inderdaad wel sprake was van een vermoeden van dyslexie, maar dat dit niet ernstig genoeg was om ook daadwerkelijk de diagnose te stellen.
Slim genoeg
Demi kreeg hulp in de vorm van logopedie en extra schoolwerk. Ook Karina was veel met haar dochter bezig. Op deze manier lukte het Demi betere cijfers te halen op school. Toen de hulp minder werd, liep ze echter meteen weer vast. Karina nam dan steeds weer contact op met Monique. En weer kreeg Demi logopedische en didactische onderzoeken en extra hulp. Op school bleef ze echter veel moeite houden met de vakken waar veel taal bij kwam kijken. Dat was behoorlijk frustrerend voor Demi.
Karina: “Het probleem van Demi is niet dat ze de stof niet snapt, ze heeft gewoon meer tijd nodig om dat wat ze leest tot zich door te laten dringen. Veel mensen begrijpen dat niet en denken dat ze dom is. Adelante heeft me heel erg gesteund door me voor te blijven houden dat ik ondanks het onbegrip van anderen goed bezig was om Demi te helpen. Ook werd goed meegedacht om oplossingen en mogelijkheden te vinden.”
De druk is van de ketel
Uiteindelijk kon de diagnose dyslexie bij Demi gesteld worden. De technische leesvaardigheid van Demi stagneerde en er bleek sprake van een hardnekkig leesprobleem. Demi zit nu in de derde klas en kan gebruikmaken van alle voorzieningen voor dyslectische leerlingen, zoals voorleessoftware en extra tijd bij proefwerken. Bovendien heeft ze nu een coach die haar helpt positief te blijven als het niet meezit met de schoolresultaten. “Het blijft lastig op school, maar de druk is nu een stuk minder, ook voor mij”, zegt Karina. “Zo blijft er weer meer tijd over voor leuke dingen.”